Anyukám mesélte, hogy a barátnője lánya és családja nemrég költözött haza Londonból. Több éve éltek már az angol fővárosban – eredetileg azért költözött ki a fiatal pár, hogy dolgozzon és pénzt gyűjtsön. Ám időközben az élet közbeszólt, ahogy az lenni szokott, és született egy kislányuk. Ezek után az anyuka már nehezebben tért vissza a munka világába, mert nagyszülők híján idegenre kellett volna hagynia a kicsit, viszont annak a díjára ráment volna a keresete. Szóval úgy gondolták, bölcsebb, ha otthon marad a gyerekkel. A kislány egészséges, viszont nem túl kommunikatív, sőt mondhatni, hogy 3 éves korára alig néhány szóból áll a szókincse. Pedig anyukája sokat beszél hozzá, mesél neki, ő szépen, figyelemmel követi az elmondottakat, de ő maga nem képes magát kifejezni értelmes mondatokban. Eleinte azt gondolták, hogy az idegen nyelvi környezet lehet a probléma, mert „csak” a szüleivel tudja gyakorolni az anyanyelvét, de mióta hazaköltöztek Magyarországra, és a magyar nyelv képezi számára a természetes környezeti nyelvet, a helyzet kissé vagy alig javult. Ezért a családon belül megtárgyalva úgy döntöttek, hogy szakértő segítségét kérik.
A neten kezdtek keresgélni, és így találtak rá a Mosolykulcs képességfejlesztő központra, és az általuk kínált foglalkozásokra, azon belül is a beszédindító torna elnevezésűre. A honlapon az ott dolgozó szakemberek fotós bemutatkozása látható, mindegyikük mosolygós, bizalomgerjesztő arc. A fotók alatt mindenki személyesen is bemutatkozik, a szakmai háttér mellett leírást ad az alkalmazott munkamódszereiről, a szövegekből pedig a gyermekek iránti szeretet, gyermekközpontúság érzete árad. Felvették velük a kapcsolatot a honlapon megadott űrlap segítségével, visszahívást kaptak, majd miután egy sor kérdésre válaszoltak a gyermek eddigi beszédfejlődését, az egyes szakaszok megjelenését vagy kimaradását illetően, megtudták, hogy a beszéd fejlesztéséhez nem elegendő a logopédiai foglalkozás. Kiderült ugyanis, hogy komplex fejlesztésre van szükség, amelyhez egy fejlesztőtorna is társul. Így kerültek be egy beszédindító tornát is magában foglaló logopédiai- és mozgásterápiára.

Kértem, hogy meséljen egy kicsit a foglalkozásokról, mert laikusként elég nehéz elképzelni, hogy a mozgás és a beszéd között összefüggés áll fenn. Elmondta, hogy a foglalkozásokon öt fő területre összpontosítanak, ebből az egyik a nyelvi és beszédkészség, ahol a szókincs bővítése és a nyelv nyelvtanilag helyes használata a cél. A második a mozgásfejlesztés, ez akármilyen hihetetlen is, elősegíti az agy fejlődését, ami aztán hozzájárul a beszéd kialakulásához és fejlődéséhez. A TSMT torna, ami fejleszti a koncentrációt és az egyensúlyérzéket, különösen alkalmas erre a célra, ugyanis az agynak azokat a területeit ingerli, amelyek a beszéd kialakulásáért felelősek. Így a szenzomotoros fejlesztéssel fejlődik az agy, és beindul a beszéd folyamata. A harmadik terület az emlékezet fejlesztése, ami elősegíti a szókincs fejlesztését és a nyelvtani szabályok megjegyzését is. Ezt követik a gondolkodási készségek, ahol a játékos feladatok során fejlődik a logikai gondolkodás, ami ismételten kapcsolódik a nyelvhasználathoz. Az ötödik, és egyben utolsó terület a figyelem és a koncentráció, amely a sikeres kommunikáció alapvető eleme.
Érdeklődve hallgattam, hogy milyen módszereket vetnek be, és milyen eredményeket képesek elérni. Nagyon fontos, hogy a foglalkozások akár egyénileg, akár kis csoportokban zajlanak, mindig egyénre szabott formában történnek. Hiszen mindenki magához képest tud fejlődni. A játékos forma felkelti az érdeklődést, az igényt a beszédre, motiváltabb lesz a gyerek, ha van miért beszélnie, és egyre többet és többet fog beszélni, ha látja, hogy ez minden nehézség nélkül megy neki. Még csak pár hónapja járnak a beszédindító foglalkozásra, de már látványos eredményeket tapasztaltak. A kislány egyre többet beszél, egyre több szót ismer, és már értelmesen el tudja mondani, amit szeretne. Nagyobb kedvvel kommunikál, a maga szintjén próbál részt venni a beszélgetésben, mindezt pedig a Mosolykulcs szakértelmének köszönheti.